Breadcrumbs


KONTAKT


KONCEPCJA PRACY

Koncepcja pracy

Przedszkola Samorządowego Nr 2

W Żurominie

Podstawa Prawna:

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola, Rozporządzeniu MEN a dnia 10 maja 2013r. w sprawie nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 2013, poz. 560).

Wizja przedszkola:

  • Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
  • Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
  • Umożliwia wyrównanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom i przygotowuje je do podjęcia nauki w szkole.
  • Oferty edukacyjne sprzyjają rozwijaniu umiejętności i kształtowaniu samodzielności oraz rozwijają u wychowanków pozytywne cechy charakteru (empatia, otwartość, zaradność i kreatywność, itp.).
  • Przedszkole przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji.
  • Przestrzegane są prawa dziecka, dbałość o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  • Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  • Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną, stosującą nowoczesne metody i narzędzia pracy.
  • Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • Promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku.
  • Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.

MISJA PRZEDSZKOLA

 

Nasze przedszkole:

  • Przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
  • zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
  • kształtuje postawy moralne, proekologiczne,
  • tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka, rozwija talenty, zainteresowania,
  • promuje zdrowie fizyczne i psychiczne
  • wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
  • udziela wsparcia w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  • promuje bezpieczny i zdrowy styl życia.

Model absolwenta:

  • Jest przygotowany do roli ucznia.
  • Zna swoje mocne strony, umie je wykorzystać, pokonuje słabości.
  • Szanuje środowisko przyrodnicze, dostrzega piękno otaczającej przyrody.
  • Jest otwarty na świat i ludzi.
  • Odróżnia dobro od zła.
  • Dostrzega potrzeby własne i innych.
  • Jest aktywny, dociekliwy, kreatywny i ambitny.
  • Ma pozytywny obraz samego siebie.
  • Ma świadomość własnej tożsamości.
  • Jest komunikatywny.
  • Nie boi się wyrażać własnych opinii.
  • Dąży do rozwijania problemów.
  • Przestrzega podstawowych wartości.
  • Czuje się Polakiem i Europejczykiem.
  • Okazuje szacunek innym ludziom.
  • Jest tolerancyjny i otwarty wobec innych.
  • Aktywnie uczestniczy w życiu rodzinnym, życiu przedszkola i grupy.
  • Dba o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
  • Pomaga innym.

Dziecko ma prawo do:

  • Życia i rozwoju,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
  • snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi  i dziećmi,
  • wspólnoty i solidarności w grupie,
  • aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  •  pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • nauki i informacji,
  • badania i eksperymentowania,
  • nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
  • oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
  • zdrowego żywienia.

Cele główne:

  1. I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej:

 

    • Przedszkole osiąga cele zgodnie z polityką oświatową państwa.
    • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
    • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
  1. II. Procesy zachodzące w przedszkolu:
    • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
    • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

 

  1.  III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

 

  1. IV. Zarządzanie przedszkolem:

 

    • Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją rozwoju.

 

Cele szczegółowe:

  • Realizacja założeń reformy oświatowej.
  • Zapewnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo- kształcącej, a także atrakcyjna ofertę edukacyjną.
  • Realizacja programu wychowawczego uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
  • Realizacja programów autorskich uwzględniających edukację zdrowotną, wspomagającą adaptację dzieci 3-letnich.
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa w domu i w przedszkolu-realizacja programu profilaktycznego.
  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie miasta,
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.

 

Sposoby motywowania dzieci:

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • oklaski,
  • emblematy,
  • przydział funkcji.

Stosowane kary:

  •  brak nagrody,
  • upomnienie ustne,
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu .

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • przeprowadzenie diagnozy wstępnej i końcowej,
  • szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej, końcowej,
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca wyrównawcza i indywidualna,
  • przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

 

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

 

  • prezentacji dokonań dzieci ( występy, wystawy),
  • teczek prac i indywidualnych  i innych dokumentów
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • albumów i kronik,
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy, itp.),
  • rozmów.

Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
  • informacje o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej,
  • nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaj e się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecka ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

 

Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

 

  1. a)Współpraca z innymi przedszkolakami i szkołami:
  •  Przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, festiwalach wspólnie z innymi przedszkolakami,
  • zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy, szkolenia, warsztatów i wymiany doświadczeń,
  • uczestniczenie w lekcjach prowadzonych w klasach pierwszych szkół podstawowych, badanie losów absolwentów.

 

  1. b)Współpraca z innymi instytucjami:

     

  • Urzędem miasta (akcje, konkursy, sprawy organizacyjne),
  • Komendą Miejską Policji- bezpieczeństwo, profilaktyka, prewencja,
  • Strażą Pożarną- bezpieczeństwo
  • Miejską Biblioteką Publiczną
  • Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną,
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  • Żuromińskim Centrum Kultury i  Sportu
  • Sanepidem
  • Sponsorami.

Promocja Placówki

 

Działania promocyjne obejmują:

 

  • Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
  • dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
  • popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
  • prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej,
  • organizacja uroczystości,
  • zabieganie o notatki w prasie,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu.